Εὐριπίδη

Βάκχαι

Μετάφραση Παντελῆ Πρεβελάκη

Γ' ΣΤΑΣΙΜΟ

(τίτλος, τα πρόσωπα, πρόλογος, πάροδος, α' επεισόδιο, α' στάσιμο, β' επεισόδιο, β' στάσιμο, γ' επεισόδιο, γ' στάσιμο,
δ' επεισόδιο, δ' στάσιμο, ε' επεισόδιο, ε' στάσιμο, έξοδος)

  Χορός ΧΟΡΟΣ
    [στρ.
  ἆρ᾽ ἐν παννυχίοις χοροῖς
θήσω ποτὲ λευκὸν
πόδ᾽ ἀναβακχεύουσα, δέραν
Τάχα θενά 'ρθει ένας καιρός
που σε χορούς ολονυχτίς
πόδι λευκό θενά πατώ,
865 εἰς αἰθέρα δροσερὸν ῥίπτουσ᾽,
ὡς νεβρὸς χλοεραῖς ἐμπαί-
ζουσα λείμακος ἡδοναῖς,
ἡνίκ᾽ ἂν φοβερὰν φύγῃ
θήραν ἔξω φυλακᾶς
βακχεύοντας με αναγυρτό
κεφάλι, μες στο δροσερό
το αγέρι, σα λαφόπουλο
που παίζει μέσα στη χαρά
την πράσινη του λιβαδιού,
σαν ξέφυγε το φοβερό
κυνήγημα και τη χωσιά,
870 εὐπλέκτων ὑπὲρ ἀρκύων,
θωΰσσων δὲ κυναγέτας
συντείνῃ δράμημα κυνῶν·
μόχθοις τ᾽ ὠκυδρόμοις τ᾽ ἀέλ-
λαις θρῴσκει πεδίον
πηδώντας τα καλόπλεχτα
δίχτυα, κι ωστόσο ο κυνηγός
χουγιάζει τα λαγωνικά;
Μα αυτό, με γρηγορότρεχα
ποδάρια σαν τον άνεμο,
875 παραποτάμιον, ἡδομένα
βροτῶν ἐρημίαις σκιαρο-
κόμοιό τ᾽ ἔρνεσιν ὕλας.
διαβαίνει του ακροπόταμου
την ομαλιά και χαίρεται
την απερπάτηχτη ερημιά
και τη χλωρή τη φυλλουριά
του λόγκου του βαθύμαλλου.
  τί τὸ σοφόν; ἢ τί τὸ κάλλιον
παρὰ θεῶν γέρας ἐν βροτοῖς
Τί 'ναι η σοφία; Ποιο χάρισμα
απ' όσα δίνουν οι θεοί
880 ἢ χεῖρ᾽ ὑπὲρ κορυφᾶς
τῶν ἐχθρῶν κρείσσω κατέχειν;
ὅ τι καλὸν φίλον ἀεί.
στον άνθρωπο είναι πιο καλό
παρά το χέρι να μπορεί
το νικητήριο να κρατεί
πα στο κεφάλι των εχτρών;
Τ' όμορφο πάντα είναι αρεστό !
    [αντ.
  ὁρμᾶται μόλις, ἀλλ᾽ ὅμως
πιστόν <τι> τὸ θεῖον
Αγαλινά πορεύεται
η θεοτικιά η δύναμη,
όμως ποτέ δεν αστοχά·
885 σθένος· ἀπευθύνει δὲ βροτῶν
τούς τ᾽ ἀγνωμοσύναν τιμῶν-
τας καὶ μὴ τὰ θεῶν αὔξον-
τας σὺν μαινομένᾳ δόξᾳ.
κρυπτεύουσι δὲ ποικίλως
κι απ' τους ανθρώπους τιμωρεί
όσους τιμούν την ασπλαχνιά,
κι από μιά γνώμη αλλόφρενη,
δεν προσκυνάνε τους θεούς.
Αυτοί κρύβουν πολύτροπα
890 δαρὸν χρόνου πόδα καὶ
θηρῶσιν τὸν ἄσεπτον. οὐ
γὰρ κρεῖσσόν ποτε τῶν νόμων
γιγνώσκειν χρὴ καὶ μελετᾶν.
κούφα γὰρ δαπάνα νομί-
του χρόνου το αργό πάτημα
και κυνηγούν τον άσεβο.
Απ' τη συνήθεια πιο ψηλά,
γνώση και πράξη μη ζητάς.
Δε σου στοιχίζει να θαρρείς
895 ζειν ᾇσχὺν τόδ᾽ ἔχειν,
ὅ τι ποτ᾽ ἄρα τὸ δαιμόνιον,
τό τ᾽ ἐν χρόνῳ μακρῷ νόμιμον
ἀεὶ φύσει τε πεφυκός.
πώς έχει δύναμη ο θεός,
-όποιος και νά 'ν'— και να τιμάς
αυτό που οι αιώνες συνηθούν
κι από τη φύση το κρατούν.
  τί τὸ σοφόν; ἢ τί τὸ κάλλιον Τί 'ναι η σοφία; Ποιο χάρισμα
900 παρὰ θεῶν γέρας ἐν βροτοῖς
ἢ χεῖρ᾽ ὑπὲρ κορυφᾶς
τῶν ἐχθρῶν κρείσσω κατέχειν;
ὅ τι καλὸν φίλον ἀεί.
απ' όσα δίνουν οι θεοί
στον άνθρωπο είναι πιο καλό
παρά το χέρι να μπορεί
το νικητήριο να κρατεί
πα στο κεφάλι των εχτρών;
Τ' όμορφο πάντα είναι αρεστό !
    [επωδ.
  εὐδαίμων μὲν ὃς ἐκ θαλάσσας Μακάριος όποιος γλίτωσε
905 ἔφυγε χεῖμα, λιμένα δ᾽ ἔκιχεν·
εὐδαίμων δ᾽ ὃς ὕπερθε μόχθων
ἐγένεθ᾽· ἑτέρᾳ δ᾽ ἕτερος ἕτερον
ὄλβῳ καὶ δυνάμει παρῆλθεν.
μυρίαι δ᾽ ἔτι μυρίοις
τις τρικυμιές της θάλασσας
κι αραξοβόλι πέτυχε·
μακάριος όποιος έφτασε
στο τέρμα των αγώνων του·
στον πλούτο και στη δύναμη
ο ένας τον άλλο ξεπερνά.
Ελπίδες μύριες βρίσκουνται
910 εἰσὶν ἐλπίδες· αἳ μὲν
τελευτῶσιν ἐν ὄλβῳ
βροτοῖς, αἳ δ᾽ ἀπέβησαν·
τὸ δὲ κατ᾽ ἦμαρ ὅτῳ βίοτος
εὐδαίμων, μακαρίζω.
μες στις μυριάδες τους θνητούς·
άλλες καλότυχα τους παν
κι άλλες μαδάνε και σκορπάν·
καλοτυχίζω το θνητό
που τη ζωή χαιράμενα
μέρα τη μέρα την περνά.

 

Αρχή σελίδας
Μικρός Απόπλους
http://www.mikrosapoplous.gr/
Μάρτιος 2003